Jestem absolwentem Filologii angielskiej na Wydziale filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Z uwagi na moje wcześniejsze zainteresowania językiem humoru i przekładem przygotowałem i obroniłem pracę doktorską pt. Problems of translating humorous texts: Polish rendering of sketches from Monty Python´s Flying Circus Chociaż nadal żywo interesuje mnie język i jego wpływ na naszą rzeczywistość, obecnie skupiam się w swoich publikacjach i badaniach na jego aspekcie komunikacyjnym i relacyjnym. Ciekawi mnie język w interakcji oraz to, co dzieje się w dialogu między dwiema osobami, gdy mówią do siebie. Szczególne moje zainteresowanie wzbudza dialog edukacyjny w obszarze tutoringu, terapii i coachingu. Moją uwagę zwraca sprawczy charakter języka w dialogu i fakt, że te trzy szczególne rodzaje rozmów sprzyjają uczeniu się i zmianie osobistej. W moich badaniach wspieram się analizą konwersacyjną (Schegloff, Jefferson, Sacks, Drew, Heritage, Psathas). Bliscy są mi jednak badacze z obszarów niejęzykowych, tacy jak Goffman, Bruner, Bachtin, Leontiev i Wygocki. Taki profil działań naukowych stawia mnie w obszarze językoznawstwa interakcyjnego (Gumpertz, Linell, Lindström) ooraz pojęcia języka jako działanie (Cowley, Kravchenko, Thibault).
kształciłem przyszłych nauczycieli jako wykładowca w Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych przy Uniwersytecie Gdańskim oraz w elbląskich szkołach wyższych: Kolegium Nauczycielskim Regent oraz Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.
pracowałem jako edukator i szkoleniowiec dla Cambridge ESOL oraz Wydawnictwa Szkolnego PWN,
pełniłem funkcję metodyka (również w prywatnej szkole w Wielkiej Brytanii), coacha, mentora i superwizora w szkołach publicznych i prywatnych w województwie pomorskim w innych regionach w Polsce oraz w Kijowie (Ukraina)
zrealizowałem i nadal realizuję szkolenia (w sumie do tej pory ponad 2000 godzin pracy szkoleniowej) zarówno zamknięte (dla rad pedagogicznych, dydaktyków akademickich, środowisk biznesowych i prawniczych), jak i otwarte (dla osób z różnych środowisk edukacyjnych, prawniczych i biznesowych) w Polsce , na Ukrainie i w Danii
posiadam status kwalifikowanego nauczyciela w Wielkiej Brytanii (Qualified Teacher Status)
jestem członkiem pięcioosobowego Panelu Ekspertów w Centrum Doskonalenia Dydaktyki i Tutoringu przy Rektorze Uniwersytetu Gdańskiego
prowadzę szkolenia, konsultacje i superwizje dydaktyczno-rozwojowe dla akademików UG
certyfikowany coach (absolwent Akademii Coachingu w Wyższej Szkole Bankowej)
tutor akademicki (certyfikat Collegium Wratislaviense) konsultant merytoryczny Cambridge ESOL (2009-2010)
konsultant merytoryczny Wydawnictwa PWN (nauczanie języka angielskiego)
metodyk w szkołach językowych (2002-2010)
trener umiejętności dydaktycznych i kompetencji miękkich w edukacji (od 2013)
wykładowca akademicki (od 2005)
stały współpracownik redakcji periodyku „Edukacja Pomorska” wydawanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku (od 2016)
komunikacja, ekologia języka, wplyw języka i dialogiczności na zmianę i uczenie się w coachingu, tutoringu i formach terapeutycznych opartych na języku
Nie-komunikacja w coachingu, czyli kto rozmawia z kim podczas sesji coachingowej. Zastosowanie teorii języka i komunikacji do wyjaśnienia mechanizmów obecnych w rozmowie coachingowej TYTUŁ W INNYM JĘZYKU: Non-communication in coaching or who is talking to whom during a coaching session. Applying the theory of language and communication to explain the mechanisms present in a coaching conversation ŹRÓDŁO: W: Coaching naukowy / red. Piotr Dubiński, Monika Grochalska ADRES WYDAWNICZY: Poznań : Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula, 2014 OPIS FIZYCZNY: S. 111-127 ISBN: 978-83-934466-5-0
Linguistic foundations of techniques instigating mental and behavioural change in coaching conversations ŹRÓDŁO: Rocznik Kognitywistyczny, [dokument elektroniczny]. - 2015, T. 8, s. 13-22 TRYB DOSTĘPU: http://www.ejournals.eu/pliki/art/5898/ [dostęp 15.12.2015] p-ISSN: 1689-927X e-ISSN: 2084-3895 DOI: 10.4467/20843895RK.14.002.2688
Shaking hands with buildings - cognitive ecology and embodiment in the language of architectural reviews : a case study ŹRÓDŁO: Forum Filologiczne Ateneum = Ateneum Philological Forum. - 2015, 1 (3), s. 21-33 p-ISSN: 2353-2912
Tutoring rozwojowy albo jak określenie własnego celu wpływa na wewnętrzną motywację? Wprowadzenie w problematykę ŹRÓDŁO: W: Coaching i tutoring : w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej / pod red. Jana A. Malinowskiego i Agaty Wesołowskiej ADRES WYDAWNICZY: Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "AKAPIT", cop. 2015 OPIS FIZYCZNY: S. 40-41 ISBN: 978-83-63955-37-3
Language relativism and the effectiveness of communication ŹRÓDŁO: W: Pathways to language, culture, communication and identity / Elizabeth Woodward-Smith, Hadrian Aleksander Lankiewicz, Małgorzata Godlewska (eds.) ADRES WYDAWNICZY: Gdańsk : Ateneum-Szkoła Wyższa, 2016 OPIS FIZYCZNY: S. 73-82 ISBN: 978-83-61079-36-1 Language, communication, observation and coupling in second-order change TYTUŁ W INNYM JĘZYKU: Język, komunikacja, obserwacja i sprzężenie w procesie zmiany ŹRÓDŁO: Beyond Philology. - 2016, no. 13, s. 351-367 p-ISSN: 1732-1220 e-ISSN: 2451-1498 .
Tutoring w perspektywie kontekstowo - ekologicznej ŹRÓDŁO: W: W trosce o jakość w ilości : tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim / pod red. Beaty Karpińskiej-Musiał ADRES WYDAWNICZY: Kraków : Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016 OPIS FIZYCZNY: S. 95-112 ISBN: 978-83-65148-72-8
Coding and transferring or actions and interactions? An alternative approach to understanding language ŹRÓDŁO: W: Przekraczanie granic w języku, literaturze, kulturze / [red. Elżbieta Sternal, Małgorzata Chrzan, Joanna Burzyńska-Sylwestrzak] ADRES WYDAWNICZY: Świecie : Wydawnictwo Uczelni Lingwistyczno-Technicznej w Świeciu, 2017 SERIA: Humanistica 21, 2544-1345, t. 1 OPIS FIZYCZNY: S. 17-39 ISBN: 978-83-933823-3-0 ISBN: 978-83-933823-2-3 (online)
Language and dialogicality as instigators of transformative and sense making processes in personalised education ŹRÓDŁO: W: Translatorik, Translationsdidaktik und Fremdsprachendidaktik : Herausforderungen und Perspektiven / Jolanta Hinc, Adam Jarosz, Joanna Mampe (Hrsg.) ADRES WYDAWNICZY: Frankfurt am Main : Peter Lang, 2017 SERIA: Schriften zur Diachronen und Synchronen Linguistik, 2191-8856, Bd. 18 OPIS FIZYCZNY: S. 121-134 ISBN: 978-3-631-73602-9 ISBN: 978-3-631-73603-6 (E-DF) ISBN: 978-3-631-73604-3 (EPUB) ISBN: 978-3-631-73605-0 (MOBI)
Uczenie się jako nadawanie sensów i znaczeń, czyli komunikacja w edukacji spersonalizowanej w ujęciu enaktywistycznym ŹRÓDŁO: W: Style komunikacyjne / pod red. Aleksandry Knapik, Aleksandry Misior-Mroczkowskiej, Piotra Chruszczewskiego, Władysława Chłopickiego ADRES WYDAWNICZY: Kraków : Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej "Tertium", 2017 SERIA: Język a Komunikacja, 39 OPIS FIZYCZNY: S. 133-142 ISBN: 978-83-61678-03-8
Dialogue and language as factors contributing to transformative learning in academic tutoring ŹRÓDŁO: Psychology of Language and Communication. - 2018, Vol. 22, no. 1, s. 164-186 p-ISSN: 1234-2238 e-ISSN: 2083-8506 DOI: 10.2478/plc-2018-0007
The learning space in tutoring: how learning happens and/or does not happen, Chinese Semiotic Studies, 2019, vol. 15, nr 4, s.589-626 . DOI:10.1515/css-2019-0031
Understanding and cognition through language in coaching conversations in the enactivist perspective, W: Translatoryka i glottodydaktyka: od teorii do praktyki / Grabowska Magdalena [i in.] (red.), 2019, Gdańsk ; Sopot, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s.215-231, ISBN 978-83-7865-896-2
Grabowska, M. Grzegorczyk, G, Lankiewicz, H. Language and concepts in action : multidisciplinary perspectives on linguistic research ADRES WYDAWNICZY: Frankfurt am Main : Peter Lang Edition, cop. 2013 OPIS FIZYCZNY: 158 s., 22 cm SERIA: Schriften zur Diachronen und Synchronen Linguistik, 2191-8856, Bd. 12 ISBN: 978-3-631-64383-9 ISBN: 978-3-653-03481-3 (e-book)
Grabowska, M., Grzegorczyk, G, Kallas, P. Narrativity in action : language, culture and text Frankfurt am Main [etc.] : Peter Lang, 2017 SERIA: Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures, 2364-7558, vol. 8 ISBN: 978-3-631-73065-2 ISBN: 978-3-631-73079-9 (E-PDF) ISBN: 978-3-631-73080-5 (EPUB) ISBN: 978-3-631-73081-2 (MOBI) DOI: 10.3726/b13033