Kooryndator przedmiotów z zakresu diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży na kierunku Psychologia
Kierownik specjalizacji w zakresie psychoterapii dzieci i młodzieży
Członek Editorial Board czasopisma Health Psychology Report
Administrative support Studiów Podyplomowych ,,Start for Ph.D. in Social Sciences’’

Poniedziałek 8:00-9:30 pokój C310
Dr Ariadna Łada-Maśko jest specjalistą psychologii klinicznej, adiunktem badawczo-dydaktycznym w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, zatrudniona w Zakładzie Psychologii i Psychopatologii Rozwoju. Jej działalność naukowa koncentruje się w obszarach psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii rodziny oraz neuropsychologicznych uwarunkowaniach funkcjonowania w różnych okresach życia. Zatrudniona na Uniwersytecie Gdańskim od 2017 roku, łączy pracę badawczą z intensywnym zaangażowaniem dydaktycznym i organizacyjnym.
Jest kierowniczką i współwykonawczynią projektów badawczych dotyczących m.in. psychospołecznego funkcjonowania dzieci i adolescentów, dorastania z niepełnosprawnym rodzeństwem, roli parentyfikacji, a także neuropsychologicznych konsekwencji COVID-19. W latach 2022–2025 kierowała projektami finansowanymi przez NCN (Preludium 20) oraz UGrants, a także uczestniczy w wieloletnich badaniach realizowanych przez Polskie Towarzystwo Psychologii Edukacji i Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku. Wyniki jej prac były prezentowane na licznych konferencjach międzynarodowych, m.in. European Conference on Developmental Psychology, European Congress of Psychiatry czy International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents.
Za swoje osiągnięcia naukowe została uhonorowana Nagrodą Miasta Gdańska im. Jana Uphagena (2023) oraz zdobyła I miejsce w plebiscycie Osobowość Roku 2023 w kategorii Nauka w województwie pomorskim. Od 2024 roku jest członkiem komitetu redakcyjnego czasopisma Health Psychology Report.
Aktywnie angażuje się w życie akademickie, m.in. przewodnicząc Komitetowi Organizacyjnemu VI Krajowej Konferencji Psychologii Klinicznej (2025) oraz pracując jako Koordynator zespołu ds. dydaktyki z zakresu diagnostyki dzieci i młodzieży. Jest również związana z kształceniem młodych kadr oraz współpracą z instytucjami zewnętrznymi, takimi jak Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku czy Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Tęcza” w Gdańsku.
2024 - Specjalista psychologii klinicznej, Minister Zdrowia
2023-2024 - Studia podyplomowe Psychologia Edukacji
14.12.2023 - Stopień naukowy doktora nauk społecznych w dyscyplinie psychologia uzyskany z wyróżnieniem; Instytut Psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
2016-2020 - Studia Doktoranckie Psychologii; Instytut Psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
15.06.2016 - Tytuł zawodowy magistra psychologii uzyskany z wynikiem bardzo dobrym, specjalność Neurobiopsychologia; Instytut Psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
Polskie Towarzystwo Psychologii Klinicznej
Polskie Towarzystwo Psychologii Edukacji
Członek Editorial Board czasopisma Health Psychology Report
Realizacja projektów badawczych
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Zaburzenia neurorozwojowe i trudności edukacyjne dzieci i młodzieży
Parentyfikacja oraz czynniki ryzyka i odporności psychicznej w okresie adolescencji
Diagnoza psychologiczna i neuropsychologiczna w ujęciu rozwojowym
Psychologia rodziny
Evidence-based practice in psychology
Evidence-based practice in psychological assessment
Łada-Maśko, A., Sajewicz-Radtke, U., Jurek, P., Olech, M., Radtke, B. M., & Lipowska, M. (2025). (Non)Specific Interaction Patterns in Families Raising a Child with Disability or Chronic Illness: A Latent Profile Analysis. Frontiers in Psychology, 16, 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1555879
Łada-Maśko, A., & Kaźmierczak, M. (2025). Dyadic approach to maturity to parenthood: multilevel study on attachment in expectant and non-expectant couples. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 43, Article 1. https://doi.org/10.1080/02646838.2023.2230592
Radtke, B. M., Łada-Maśko, A., Jurek, P., Olech, M., Novita, S., & Sajewicz-Radtke, U. (2025). Beyond Global IQ: Identifying Subgroups of Intellectual Functioning in Dyslexia Through Latent Profile Analysis. Journal of Intelligence, 13, Article 11. https://doi.org/10.3390/jintelligence13110144
Sajewicz-Radtke, U., Łada-Maśko, A., Olech, M., Jurek, P., Bieleninik, Ł., & Radtke, B. M. (2025). Association between parental education level and intelligence quotient of children referred to the mental healthcare system: a crosssectional study in Poland. Scientific Reports, Article 15. https://doi.org/10.1038/s41598-025-88591-3
Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Jurek, P., Olech, M., & Łada-Maśko, A. (2025). Beyond Uniform Impairment: Investigating Declarative Memory Profiles in Nonspecific Mild Intellectual Disability Using Latent Profile Analysis. Journal of Intellectual Disability Research, 69, Article 12. https://doi.org/10.1111/jir.70039
Sajewicz-Radtke, U., Łada-Maśko, A., Olech, M., Leoniak, K., & Radtke, B. M. (2025). Declarative memory profiles in children with non-specific intellectual disability: a cluster analysis approach. Frontiers in Psychiatry, 16, 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2025.1581144
Radtke, B. M., Łada-Maśko, A., Jurek, P., Olech, M., & Sajewicz-Radtke, U. (2025). Exploring Memory Compensation in Dyslexia: Strengths and Weaknesses in Memory Patterns Among Children and Adolescents. Child Psychiatry & Human Development, Article online first. https://doi.org/10.1007/s10578-025-01878-4
Kaźmierczak, M., Pawlicka, P., Anikiej-Wiczenbach, P., Łada-Maśko, A., van IJzendoorn, M. H., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2024). Couples’ empathy and sensitive responsiveness to a crying baby simulator. Journal of Social and Personal Relationships, 41, Article 8. https://doi.org/10.1177/02654075241240078
Łada-Maśko, A., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., & Lipowska, M. (2024). The role of family and individual factors in going through adolescence having a disabled sibling - analysis of a healthy child’s functioning. A case-control study protocol. Health Psychology Report, 12, Article 2. https://doi.org/10.5114/hpr/183546
Olech, M., Jurek, P., Radtke, B. M., Sajewicz-Radtke, U., & Łada-Maśko, A. (2024). Intelligence assessment of children & youth benefiting from psychological-educational support system in Poland. Scientific Data, 11, 1–7. https://doi.org/10.1038/s41597-024-03663-9
Radtke, B. M., Lipowska, M., Bieleninik, Ł., Łada-Maśko, A., Krempla-Patron, K., Nowicki, R., Gradys, G., Brykała, A., Pacuła, J., Arasimowicz, M., & Sajewicz-Radtke, U. (2024). Developmental dyslexia in children with perinatal exposure to hypoxia: a systematic review. PLoS ONE, 19, Article 9. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0308497
Sajewicz-Radtke, U., Łada-Maśko, A., Jurek, P., Olech, M., & Radtke, B. M. (2024). The Functional Social Maturity Scale: a novel diagnostic method for assessing adaptive behaviour in the diagnostic process of intellectual development disorders. Psychiatria I Psychologia Kliniczna, 24, Article 3. https://doi.org/10.15557/PiPK.2024.0024
Sajewicz-Radtke, U., Łada-Maśko, A., Lipowska, M., Radtke, B. M., Lipska-Ziętkiewicz, B. S., & Krempla-Patron, K. (2024). The role of multidisciplinary diagnostic and therapeutic model of care in Lamb-Shaffer syndrome - case report. Journal of Applied Genetics, 65, 747–755. https://doi.org/10.1007/s13353-024-00838-3
Bieleninik, Ł., Gradys, G., Dzhambov, A. M., Walczak-Kozłowska, T., Lipowska, K., Łada-Maśko, A., Sitnik-Warchulska, K., Anikiej-Wiczenbach, P., Harciarek, M., & Lipowska, M. (2023). Attention deficit in primary-school-age children with attention deficit hyperactivity disorder measured with the attention network test: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Neuroscience, 17, 1–28. https://doi.org/10.3389/fnins.2023.1246490
Jochimek, M., Lipowski, M., Lipowska, M., & Łada-Maśko, A. (2023). Two sides of the same coin: sensation seeking fosters both resiliency and tobacco and alcohol use among 16-year-olds. International Journal of Public Health, 68, 1–9. https://doi.org/10.3389/ijph.2023.1604777
Kaźmierczak, M., Pawlicka, P., Anikiej, P., Łada, A., & Michałek-Kwiecień, J. (2022). Parental negative emotionality and emotional reactions to child’s crying: the mediating role of child’s temperament. Early Child Development and Care, 192, Article 1. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1753719
Lipowska, M., Lipowski, M., Kosakowska-Berezecka, N., Dykalska, D., Łada-Maśko, A., & Izydorczyk, B. (2022). Does obesity rule out happiness? Preschool children’s perceptions of beauty-related happiness. BMC Pediatrics, 22, Article 1. https://doi.org/10.1186/s12887-022-03396-x
Sajewicz-Radtke, U., Jurek, P., Olech, M., Łada-Maśko, A., Jankowska, A., & Radtke, B. M. (2022). Heterogeneity of cognitive profiles in children and adolescents with Mild Intellectual Disability (MID). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, Article 12. https://doi.org/10.3390/ijerph19127230
Kaźmierczak, M., Pawlicka, P., Anikiej-Wiczenbach, P., Łada-Maśko, A., Kiełbratowska, B., Rybicka, M., Kotłowska, A., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. H. (2021). Empathy and hormonal changes as predictors of sensitive responsiveness towards infant crying: a study protocol. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, Article 9. https://doi.org/10.3390/ijerph18094815
Lipowska, M., Łada-Maśko, A., & Lipowski, M. (2021). Fathers» coping strategies and children’s temperament as predictors of parental attitudes among Polish fathers. Men and Masculinities, 24, Article 1. https://doi.org/10.1177/1097184x20988897
Łada-Maśko, A., & Kaźmierczak, M. (2021). Measuring and predicting maturity to parenthood: what has personality got to do with it? Journal of Clinical Medicine, 10, Article 24.
Rybicka, M., Kaźmierczak, M., Pawlicka, P., Łada-Maśko, A., Anikiej-Wiczenbach, P., & Bielawski, K. P. (2021). (Re-)activity in the caregiving situation: genetic diversity within oxytocin-vasopressin pathway is associated with salivary oxytocin and vasopressin concentrations in response to contact with a crying infant-simulator. Psychoneuroendocrinology, 131, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105294
Kaźmierczak, M., Pawlicka, P., Łada-Maśko, A., van IJzendoorn, M. H., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2020). How well do couples care when they are expecting their first child? Family and dyadic predictors of parental sensitivity in expectant couples. Frontiers in Psychiatry, 11, 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.562707
Lipowska, M., Łada, A., Pawlicka, P., & Jurek, P. (2019). The use of the Warnke Method in dyslexia therapy for children. Journal of Applied Developmental Psychology, 64, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101060
Łada, A., & Kaźmierczak, M. (2019). Negative arousability and relationship satisfaction: the mediating role of empathy. Roczniki Psychologiczne, 22, Article 1. https://doi.org/10.18290/rpsych.2019.22.1-5
Książki autorskie
Rozdziały z monografii
Wystąpienia podczas konferencji międzynarodowych
Wystąpienia podczas konferencji ogólnopolskich
Informacja o liczbie cytowań oraz indeksie Hirscha: