- kierownik obowiązkowych praktyk studenckich, kierunek: filozofia
- członkini Rady Programowej kierunku filozofia
- członkini Zespołu Tutorskiego Instytutu Filozofii UG
- opiekun studentów 2. roku filozofii studiów II stopnia
Semestr zimowy 2024/2025:
poniedziałki, godz. 14:00-14:45, piątki, godz. 10:30-11:15, pokój S531
2003–2008, Uniwersytet Gdański, studia magisterskie: filozofia, specjalność: nauczycielska
od 1 X 2011 - zatrudniona jako asystent w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej w IFSiD WNS UG, od 1 X 2015 w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej, Średniowiecznej i Nowożytnej IF WNS UG
2008–2018 - wykładowczyni w Gdyńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku (przedmioty: Filozofia, Dociekania filozoficzno-literackie)
od 2018 - wykładowczyni w Uniwersytecie Trzeciego Wieku Uniwersytetu Gdańskiego (przedmioty: Podstawy filozofii, Filozofia jako sztuka życia, Warsztaty filozoficzno-psychologiczne, Warsztaty filozoficzno-literackie)
- L’Association Paul Ricoeur
- Polskie Towarzystwo Filozoficzne - Oddział w Gdańsku (członkini Zarządu)
- Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne
___________________________________________
- członkini redakcji czasopisma naukowego "Karto-Teka Gdańska"
- członkini redakcji czasopisma naukowego "Universitas Gedanensis"
- członkini Komitetu Okręgowego Olimpiady Filozoficznej
Kierownik projektów wdrożeniowych:
2017 - 2018: W szkole Sokratesa, projekt edukacji filozoficznej realizowany przez Uniwersytet Gdański w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, instytucja pośrednicząca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, koszt projektu: 53 400 zł, dofinansowanie projektu z UE: 45 005,52 zł. W ramach realizacji projektu pracownicy kierunku FILOZOFIA przeprowadzili 40 godzin zajęć o tematyce filozoficznej w sześciu trójmiejskich liceach (dla 90 uczennic i uczniów): I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie, II LO im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, III LO im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie, VI LO im. Wacława Sierpińskiego w Gdyni, Akademickie LO im. Zasłużonych Ludzi Morza w Gdyni, V LO im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku. Celem projektu bylo rozwijanie uczniowskich kompetencji - związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem, logiką i heurystyką.
Wykonawczyni projektu:
2021-2022: Pomorska Akademia Kompetencji Społecznych, projekt realizowany przez Towarzystwo Edukacyjne Wiedza Powszechna, przy współudziale Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Osi priorytetowa: I. Osoby młode na rynku pracy, Działania: 1.4 Młodzież solidarna w działaniu. Wsparcie inicjatyw młodzieżowych na rzecz rozwiązywania problemów lokalnych społeczności w tym promocja celów zrównoważonego rozwoju.
_________________________________________________
Kierownik projektów badawczych - BW młodych naukowców:
2013: Narracyjne oblicze antropologii filozoficznej Paula Ricoeura; pobyt badawczy w paryskim ośrodku naukowym Fonds Ricoeur: przeprowadzenie kwerendy bibliotecznej oraz konsultacji
2014: Dialektyczny charakter filozofii Paula Ricoeura
2015: Tożsamość narracyjna jako tożsamość jednostkowa i narodowa
2017: Człowiek działający i doznający-filozofia człowieka Paula Ricoeura
2018: Hermeneutyczny wymiar filozofii. Inspiracje Ricoeurowskie
______________________________________________
2008 – 2010, udział w projekcie badawczym pt. Rzeczywistość dialogu. Dialog w filozofii. Filozofia dialogu, realizowanym przez Zakład Historii Filozofii Nowożytnej IFSiD WNS UG
2010 – 2014, udział w projekcie badawczym pt. Historia filozofii jako problem filozoficzny, realizowanym przez Zakład Historii Filozofii Nowożytnej IFSiD WNS UG
______________________________________________
Organizacja i współorganizacja konferencji naukowych:
1. Dialog jako idea. Dialog jako doświadczenie (16-17.10.2009, Uniwersytet Gdański)
2. Filozofia XVII wieku - jej źródła i kontynuacje (16-17.06.2011, Uniwersytet Gdański)
3. Aktualność S.A. Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze – w 200-setną rocznicę urodzin filozofa (15-16.03.2013, Uniwersytet Gdański)
4. Jedna czy wiele fenomenologii? Fenomenologia w filozofii współczesnej (26-27.09.2013, Uniwersytet Gdański)
5. A Topography of Heresies or the Road to Renewal? The Many Faces of Contemporary Phenomenology (26-27.06.2014, Uniwersytet Gdański)
6. Tożsamość narracyjna. Filozofia wobec problemu podmiotowości (23-24.10.2015, Uniwersytet Gdański)
7. Phenomenology and Practice. The 2nd Conference on Traditions and Perspectives of the Phenomenological Movement in Central and Eastern Europe (08-10.09.2016, Uniwersytet Gdański)
8. Doświadczenie sacrum w różnych kulturach i cywilizacjach w kontekście procesów sekularyzacji (19.11.2016, Uniwersytet Gdański)
9. Jak uczyć filozofii i etyki w szkole? (10-11.03.2017, Uniwersytet Gdański)
10. Stan "cywilizacji Zachodu" a zmieniające się znaczenie religii (13-14.10.2017, Uniwersytet Gdański)
11. Jak uczyć filozofii i etyki w szkole? II edycja: Rola i zadania edukacji filozoficznej (6.04.2018, Uniwersytet Gdański)
12. Phenomenology of Solidarity: Community, Practice, and Politics (19-21.04.2018, Uniwersytet Gdański)
13. Koń-człowiek. Interakcje (20-21.09.2018, Uniwersytet Gdański)
14. Chrześcijaństwo w różnych cywilizacjach. Pytania o przyszłość i uniwersalizm chrześcijaństwa w obecnej postaci cywilizacji Zachodu (19-20.10.2018, Uniwersytet Gdański)
15. Jak uczyć filozofii i etyki w szkole? III edycja: Sztuka krytycznego myślenia (15-16.03.2019, Uniwersytet Gdański)
16. Sacrum w sztuce i przez sztukę w kontekście różnic między kulturami i cywilizacjami (20-21.09.2019, Uniwersytet Gdański)
17. Jak uczyć filozofii i etyki w szkole? IV edycja: Edukacja filozoficzna - pomiędzy poszukiwaniem sensu życia a nauką krytycznego myślenia (6-7.03.2020, Uniwersytet Gdański)
historia filozofii nowożytnej; antropologia filozoficzna, zagadnienie podmiotowości w filozofii współczesnej; status i problemy filozofii hermeneutycznej (szczególnie ujęcie P. Ricoeura); dydaktyka filozofii i etyki, doradztwo filozoficzne.
K. Bembennek, I. Krupecka, S. Kruszyńska (red.), Dialog. Idea i doświadczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011
Artykuły w czasopismach:
1. Bembennek K., Hermeneutyczne wyznaczniki ujmowania historii filozofii, „Filo-Sofija” 2012, nr 17, s. 183-193.
2. Bembennek K., Między przeszłością a teraźniejszością – o złudzeniach i nadziejach historyka filozofii współcześnie, „Filo-Sofija” 2014, nr 25, s. 43-56.
3. Bembennek K., Ricoeur wobec fenomenologii Husserla – ku fenomenologii hermeneutycznej, „Fenomenologia” 2014, nr 12, s. 117-132.
4. Bembennek K., O (nie)mocy Boga – głos Hansa Jonasa, „Filo-Sofija” 2015, nr 30, s. 135-145.
5. Bembennek K., "Zwrot narratywistyczny" a filozofia. Casus Paula Ricoeura, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica" 2016, nr 17 (2), s. 41-52.
6. Bembennek K., Krupecka I., Słowo od Redakcji, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2016, nr 17(2) 2016.
7. Bembennek K., Problem niewolnej woli w ujęciu fenomenologii hermeneutycznej - stanowisko Paula Ricoeura, „Roczniki Filozoficzne" 2017, nr 65(3), s. 173-189.
8. Bembennek K., Between past and present. Comments on how to practise the history of philosophy in the context of Polish thought, „International Journal of Philosophy CONCORDIA" 2018, nr 74, s. 33-45.
9. Bembennek K., Krupecka I., Einleitung/Introduction/Introduction/Introduccion, „International Journal of Philosophy CONCORDIA" 2018, nr 74, s. 3-6, red. nr 74 (2018) - pt. Gegenwartsphilosophie aus Polen/Filosofia contemporanea de Polonia/Philosophie contemporaine en Pologne/Contemporary Philosophy from Poland .
10. Bembennek K., Pytając o podmiot - Ricoeurowska „lektura Heideggera", „Universitas Gedanensis" 2018, R. 30, t. 54, s. 79-95.
11. Bembennek K., Problem rozpoznania (reconnaissance) Innego w kontekście Ricoeurowskiej dyskusji ze stanowiskami Husserla i Lévinasa, „Filo-Sofija" 2018, nr 42(3), s. 63–76.
12. Bembennek K., „Coraz szerzej wzbiera piana nienawiści, niszcząc nasze życie społeczne” – na marginesie rozważań B. Skargi o nienawiści, „Universitas Gedanensis" 2019, R. 32, t. 57, s. 145-157.
13. Bembennek K., Grzanka J., Imaginaria hejtu. O mowie nienawiści w sferze publicznej – słowo od Redakcji, „Universitas Gedanensis" 2019, R. 32, t. 57, s. 5-12.
14. Bembennek K., Dymarski Z., Sekularyzm i postsekularyzm w czynie i myśli. Przypadek Francji, "Karto-Teka Gdańska" 2019, nr 2(5), s. 2-7.
15. Bembennek K., More than 'Passive Preservation' - Ricoeur's Understanding of Phronesis in the Context of the Renewal of Tradition, "Studia z Historii Filozofii" 2020, nr 4(11), s. 59-75.
16. Bembennk K., Problem podmiotu w kontekście dyskusji Ricoeura z Lévinasem (perspektywa etyczna), „Universitas Gedanensis" 2022, t. 62, s. 151-164.
17. Bembennek K., "Poetycko mieszka człowiek na tej ziemi" - uwagi wprowadzające, „Universitas Gedanensis" 2022, t. 62, s. 5-8.
Artykuły w monografiach:
1. Bembennek K., Konieczność przezwyciężenia fenomenologii ku hermeneutyce w filozofii Paula Ricoeura, [w:] Fenomenologia i transgresje, (red.) Nawrocka E., Borowicz A., Żmudzka M., Płotka W., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009
2. Bembennek K., O perspektywach rozwinięcia projektu dialogiczności Martina Bubera, [w:] Rzeczywistość dialogu. Dialog w filozofii. Filozofia dialogu, (red.) Grudziński L., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010
3. Bembennek K., Egzystencja wobec egzystencji - Sørena Kierkegaarda dialog z czytelnikiem, [w:] Dialog. Idea i doświadczenie, (red.) Bembennek K., Krupecka I., Kruszyńska S., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011
4. Bembennek K., Interpretacja hermeneutyczna a podmiotowe rozpoznawanie siebie, [w:] Historia interpretacji. Interpretacja historii, (red.) Brodnicki M., Jakubowska J., Jaroń K., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012
5. Bembennek K., Interpretując przeszłość: hermeneutyczne odczytania pojęcia phronesis, [w:] Historia – Interpretacja – Reprezentacja, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Żmudzka-Brodnicka M., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2012
6. Bembennek K., O hermeneutycznej praktyce interpretacyjnej Paula Ricoeura w kontekście dzieła Zygmunta Freuda, [w:] W(okół) współczesnej filozofii francuskiej. Komentarze i krytyka, (red.) Choińska B., Ibek P., Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2012
7. Bembennek K., Uczenie się historii filozofii w kontekście dialektyki pytania i odpowiedzi, [w:] Jak uprawiać historię filozofii i jak jej nauczać?, (red.) Rembierz M., Woźniczka M., Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2013
8. Bembennek K., Wychowanie i dialog w kształceniu filozoficznym, [w:] Historia. Interpretacja. Reprezentacja. Implikacje pedagogiczne, (red.) Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2014
9. Bembennek K., Ku krytycznej interpretacji filozoficznej przeszłości – pedagogiczne wskazania Leonarda Nelsona, [w:] Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015
10. Bembennek K., „Historyczność” jako problem hermeneutyczny, [w:] Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015
11. Bembennek K., Język, świat, rozumienie - w kręgu filozofii interpretacjonizmu, [w:] Historia, interpretacja, reprezentacja, t. 4, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2016
12. Bembennek K., Problem interpretacji w świetle Nietzscheańskich inspiracji filozofii hermeneutycznej, [w:] Historia, interpretacja, reprezentacja, t. 4, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2016
Bembennek K., Kierkegaard wciąż aktualny, [w:] Gazeta Uniwersytecka Społeczności Akademickiej Uniwersytetu Gdańskiego, nr 3 (135) Gdańsk 2013
Bembennek K., Filozofia hermeneutyczna - dzieje i teraźniejszość, [w:] Filozofuj!, nr 2(56), 2024, s. 6-8.
1. Konieczność przezwyciężenia fenomenologii ku hermeneutyce w filozofii Paula Ricoeura, konferencja Fenomenologia i transgresje, 15-16.03.2008, Uniwersytet Gdański
2. Praxis stawania się człowiekiem w kontekście antropologii filozoficznej Paula Ricoeura, konferencja Człowiek i człowieczeństwo. Bycie i stawanie się, kreacja i ewolucja, 22-24.06.08, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
3. Nietzscheańska dionizyjskość a filozofia współczesna, konferencja Dionizos i dionizyjskość. Mit, literatura, filozofia, nauka, 3-4.12.2008, Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie
4. Konsekwencje hiperbolicznego statusu kartezjańskiego cogito, konferencja Nowożytne rozważania o naturze ludzkiej, 5-6.12.2008, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
5. O możliwościach rozwinięcia projektu dialogiczności Martina Bubera, 5.03.2009, referat wygłoszony w ramach projektu pt. Rzeczywistość dialogu. Dialog w filozofii. Filozofia dialogu, realizowanego przez Zakład Historii Filozofii Nowożytnej IFSiD WNS UG
6. Hermeneutyczna interpretacja tradycji, 28.04.2010, referat wygłoszony w ramach seminarium pt. Historia filozofii jako problem filozoficzny, organizowanego przez Zakład Historii Filozofii Nowożytnej IFSiD WNS UG
7. Problem „powrotu tekstu do działania”, czyli o hermeneutycznej praktyce interpretacyjnej, konferencja Dyskurs podmiotu, podmiot dyskursu, 28-30.09.2011, Akademia Pomorska w Słupsku
8. Interpretując przeszłość: hermeneutyczne odczytania pojęcia phronesis, konferencja Historia – Interpretacja – Reprezentacja, 24-25.09.2012, Sopot
9. Uczenie się historii filozofii w kontekście dialektyki pytania i odpowiedzi, konferencja Jak uprawiać i pisać historię filozofii; jak jej nauczać?, 27-28.09.2012, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie
10. Ricoeur wobec fenomenologii Husserla – ku fenomenologii hermeneutycznej, konferencja Jedna czy wiele fenomenologii? Fenomenologia w filozofii współczesnej, 26-27.09.2013, Uniwersytet Gdański
11. Kształcenie filozoficzne a wychowanie, konferencja Filozofia i etyka w szkole, 28-29.03.2014, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
12. Oblicza nowożytnego humanizmu, 27.03.2014, referat wygłoszony w ramach Seminarium Humanistycznego organizowanego przez Zakład Socjologii Wychowania IFSiD WNS UG
13. Dialog edukacyjny w kształceniu filozoficznym, konferencja Człowiek – kultura – edukacja, 3.06.2014, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
14. O (nie)mocy Boga – głos Hansa Jonasa, konferencja O mocy Boga, 14-15.11.2014, Uniwersytet Gdański
15. „Historyczność” jako problem hermeneutyczny, konferencja Historia – reprezentacja – interpretacja, 15-16.09.2015, Sopot
16. Problem interpretacji w świetle Nietzscheańskich inspiracji filozofii hermeneutycznej, konferencja Historia – reprezentacja – interpretacja, 19-20.05.2016, Sopot
17. Niewolna wola w ujęciu fenomenologii hermeneutycznej - stanowisko Paula Ricoeura, konferencja Natura woli, 7-8.10.2016, Uniwersytet Gdański
18. Hermeneutyczne myślenie o sacrum - stanowisko Paula Ricoeura, konferencja Doświadczenie sacrum w różnych kulturach i cywilizacjach w kontekście procesów sekularyzacji, 19.11.2016, Uniwersytet Gdański
19. Filozofia a dydaktyka filozofii - inspiracja sokratejska, konferencja Jak uczyć filozofii i etyki w szkole?, 10-11.03.2017, Uniwersytet Gdański
20. W kręgu inspiracji Ricoeurowskich: czas–opowieść–historia, konferencja Historia – interpretacja – reprezentacja, 9-10.05.2017, Gdańsk
21. Kim jest ten, który pyta o to, kim jest? - w kręgu inspiracji Ricoeurowskich, konferencja O egzystencji - między filozofią a literaturą, 9-10.06.2017, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
22. Edukacja filozoficzna jako edukacja równościowa - konteksty aksjologiczne, konferencja Edukacja równościowa. Wyzwania - potrzeby - możliwości, 17-19.10.2018, Akademia Pomorska w Słupsku
23. Między krytyką i przekonaniem - hermeneutyczna filozofia religii Paula Ricoeura, wykład w ramach cyklu Francuska filozofia religijna i postsekularna na przełomie wieków organizowanego przez Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne, 9.05.2019, Gdańsk
24. Człowiek jako istota zdolna do bycia sobą – Ricoeurowskie strategie rozpoznania tożsamości, konferencja O tożsamości człowieka, 31.05-1.06.2019, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
25. Praktyczny wymiar filozofii: Jak osiągnąć szczęście?, I Starogardzki Festiwal Nauki, 9.06.2021
26. Kultura – człowiek – czas. O filozofii kultury ks. J. Pasierba, I Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowo-Metodyczna 'Kultura wernakularna i neowernakularna na Kociewiu w kontekście innych regionów Polski', 17.09.2021
27. Idea doradztwa filozoficznego w kontekście filozofii polskiej – wybrane przykłady, II Kongres Filozofii Polskiej, 7-9.10.2022
28. Hermeneutyczne „przywłaszczenie” Arystotelesa, konferencja Natura i rodzaje cnót, 13-14.10.2022, Uniwersytet Gdański
29. Edukacja a społeczeństwo obywatelskie: M. Nussbaum i sokratejskie podstawy kształcenia, konferencja SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE I JEGO TRANSFORMACJE. EDUKACJA • POLITYKA • ETYKA, 21-22.09.2023, Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia